JazzNyt af Niels Overgård - 16-05-2013
Jeg sluttede min anmeldelse af albummet Heartbeat med
ordene "Melodimaterialet som han præsenterer her på
solopladen får mig til at vente med længsel på den fuldt
orkestrerede udgave." Det er over et år siden, at jeg skrev
disse ord. Så forventningerne er kun vokset, ikke mindst
fordi det forrige album My oh my fra 2010 har fået mange
rotationer på hjemmestereoen. Benjamin Aggerbæks Heartbeat
fra 2012 var et soloalbum indspillet en nat i et studie i
Austin, Texas i selskab med en flaske whisky og en
guitar. Nu er det med et fuldt orkestreret set up, hvor
Kasper Bai har arrangeret strygere og blæsere så det bliver
en helt ny oplevelse.
Der er N'awlins stemning på nummeret New Orleans, hvor Peter Marott får en hovedrolle med trompeten. Der er swingpjatteri på nummeret I will forget. Der er tilbagelænet jazzpop på Waterfall med Aggerbæk i duet med Sofie Christensen, nattetændt saxofon fra Anders Bast og kromatisk mundharpe fra Alexander Kraglund. Benjamin Aggerbæk åbner pladen med nogle numre i et Jeff Buckleylignende singer-songwriter univers. Fælles for det hele er Aggerbæks vidunderlige stemme, der kan svinge mellem det feminint fine og det inderligt følsomme. Den musikalske ledsagelse er et triumftog. Den er afvekslende og mesterligt skåret. Kasper Bai har en fin fornemmelse for, at bruge de enkelte instrumenter. Der er både luksuriøs crooner-stemning og cool pop. Heartbeat er et meget anbefalelsesværdigt album!
Gaffa - 24-04-2013
Ivan Rod:
“For godt et år siden udsendte Benjamin Aggerbæk sit tredje album i eget navn. Dét hed Heartbeat. Nu foreligger hans fjerde album i eget navn. Og også dét hedder Heartbeat. Er du forundret? Forvirret? Dét er der ingen grund til. Sagen er nemlig den, at de to album rummer det samme materiale, bare i to forskellige udgaver. Hvor singer-songwriteren Aggerbæk på det første Heartbeat præsenterede sit materiale i en fuldstændig afskrællet, næsten nøgen udgave – blot med sin egen vokal og guitar – præsenterer han på det nye Heartbeat det selvsamme materiale i en mere effektfuld, næsten filmisk udgave med et virkelig stort orkester med strygere bag sig.
Danmarks beskedne svar på Jeff Buckley gør det godt på begge album. Så godt, at begge Heartbeats – som findes samlet på en dobbelt-lp – må anbefales. Selv finder jeg dog, at udgaven med den store konstellation repræsenterer et skridt op ad stigen. Og dét fordi, Aggerbæk herpå demonstrerer en sjælden evne til at håndtere det store format. Konceptudviklingen har simpelthen resulteret i et smukt folk-album med en vokalt og instrumentalt fint afbalanceret klang og tyngde.”
http://gaffa.dk/anmeldelse/71755
Aggerbaek Quintet press release in English
Jazz Special - Nr. 112 (Dec. 2009)
Henrik
Wolsgaard-Iversen:
“Konceptet
spænder over mange vinkler, farver, fra det enkle
folk/blue til det mere svulmende med fuld bemanding og
ekstra strygere. Men det er sangeren og hans melodier
– det er Aggerbæks alle sammen – som
fascinerer så dybt... Læg mærke til
Aggerbæk, Kraglund og også Kasper Bai, der
har arrangeret så flot”
Information. - 22-12-2009
Peter
H. Larsen:
"Man kan ikke præsentere
spøjst pastichefyldte sange med så megen
træt indolens, som Benjamin Aggerbæk
gør det på My Oh My, uden at han selv og
lytterne også har det sjovt. Eller uden at
afsløre et meget stort vokalt talent".
Politiken. - 03-12-2009
Anmeldt af Henrik
Palle:
"Egne sange, som [Aggerbæk]
fremfører med stor føling og i meget
afvekslende og flotte arrangementer af Kasper Bai, der
spiller guitar i Aggerbæks orkester og viser sig
at spænde musikalsk vidt med både
gypsyinspiration og renlivet rockende
indsatser. Aggerbæks vokal besidder en stor
inderlighed, og stemmen spiller fint op til den meget
billeddannende musikalske baggrund, der giver sangene
et stort og helstøbt udtryk ... Charmerende og
absolut indtagende".
Aggerbæk: My oh my
(Your Favourite jazz)
Århus Stifttidende 10-11-2009
Anmeldt
af Thomas Bjørnsteen
”Helt
afgørende er Aggerbæks charmerende vokal, der
både smyger sig blødt og vibrerer
intenst... man tror på de små historier om
kærlighed, glemsel og mørke. Elegant og
overbevisende.”
JazzNyt af Niels Overgård - 28-12-2009
Jazznyt.blogspot.com
Det sker alt for
sjældent at danske sangere laver original ny
jazzmusik. Men det er ikke kun fordi at Aggerbæk er en
sjælden fisk, at han har lavet en af årets
bedste plader. Der hersker en umiddelbar lethed over
musikken, der sammen med den følsomme originalitet og
gode stemme bør være med til at give Benjamin
Aggerbæk
et gennembrud.